SELAMAT DATANG KE BLOG KAMI :)

sentuhan minda :)

DEFINISI KEMAHIRAN MEMBACA
-Kemahiran membaca adalah penting untuk mendapatkan maklumat,pengetahuan dan fakta berkaitan dengan sesuatu perkara.
-Merupakan proses komunikasi antara pembaca dengan punulis.


SQ3R
1. SURVEY
- Membuat tinjauan untuk mendapat gambaran keseluruhan bab yang akan dibaca.
2. QUESTION
- Membina soalan semasa membaca agar fikiran sentiasa menvari jawapan.
3. READ
- Mula membaca dengan mengenalpasti,memahami dan mencatat fakta utama,gambarajah,peta dan sebagainya.
4. RECITE
- Berusaha melafaz fakta utama dan cuba meningatinya.
5. REVIEW
- Mengulangkaji isi-isi penting yang dicatat dan cuba.


SKIMMING(LUNCURAN)
-Kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat ringkas dan pantas berkaitan dengan sesuatu bahan atau maklumat.


TUJUAN
- Untuk mendapatkan maklumat ringkas tetapi menyeluruh berkaitan dengan sesuatu bahan atau dokumen.
- Mendapatkan panduan umum berkaitan dengan maklumat segera.


CARA
- Membaca tajuk, pendahuluan dan rumusan bahan atau dokumen.
- Membaca dengan menggunakan pergerakan mata yang cepat.
- Memberikan tumpuan sepenuhnya pada bahan yang dibaca.


SCANNING(IMBASAN)
-Kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat yang lebih mendalam daripada skimming.


TUJUAN
- Untuk mendapatkan maklumat tertentu sebagai jawapan kepada persoalan.


CARA
- Membaca dengan pantas.
- Menggerakkan bola mata dari kini ke kanan.


MENGAPA MANUSIA LUPA ??
- Keusangan
- Gangguan
- Gangguan retroaktif
- Gangguan proaktif
- Bahan yang telah lama tidak digunakan
- Tekanan
- Kebimbangan
- Minat
- Perubahan persekitaran
- Masa yang tidak mencukupi 
- Amalan pemakanan
- Stail pembelajaran yang tidak berkesan


BAGAIMANA MANUSIA MENGINGAT ??
- 50% daripada apa yang dilihat dan didengar
PASIF
- 30% daripada apa yang dilihat
- 20% daripada apa yang didengar
- 10% daripada apa yang dibaca
AKTIF
- 80% daripada apa yag disebut sambil melakukannya
- 70% daripada apa yang disebut dalam percakapan


PETUA CEPAT MENGINGAT
- Ada kemahuan yang kuat
- Beri tumpuan fikiran
- Lazimkan diri dengan kegiatan menghafal
- Mengingati berfaedah kepada diri sendiri
- Minat yang tinggi terhadap sesuatu perkara
- Tidak terlalu banyak kegiatan atau perkara yang perlu dihafal dalam satu-satu masa
- Berehat sebentar selepas membaca atau menghafal
- Sesuatu fakta itu benar-benar difahami
- Tiada gangguan persekitaran terutama perkara yang disukai nafsu
- Elakkan memikirkan perkara yang tiada kaitan atau yang bertentangan
- Ulang bacaan atau hafalan
- Latih tubi
- Jangan mendengar semata-mata tanpa diulangi menyebutnya sehingga sebati
- Amalan pemakanan kecerdasan minda (elak yang ada bahan kimia dan bergas)


TEKNIK MENGINGAT
- HAFAL isi yang dibaca
- Isi DISUSUN dengan betul
- Tentukan perkara yang perlu DIINGAT
- UJI kemampuan daya ingatan
- Lakukan ULANGKAJI sekerap mungkin 
- Cuba INGAT semula apa yang telah dibaca
- Menggunakan kaedah AKROSTIK @ MNEMOTIK
- Menggunakan kaedah BUNYI SEAKAN
- Menggunakan teknik PEMBAHAGIAN NOMBOR
- Praktikkan penggunaan SISTEM IRAMA
Praktikkan penggunaan SISTEM GAMBAR
- Menggunakan kaedah AKRONIM
- Cuba BENTUK SOALAN ketika membaca
- CATATKAN isi yang dibaca


MASA YANG PALING BAIK UNTK MENGHAFAL
- WAKTU SUBUH SEBELUM FAJAR SIDDIQ
- SELAPAS SOLAT SUBUH
- SEBELUM TIDUR MALAM
- MALAM YANG SEPI
- SUASANA SEKITAR YANG TIDAK SIBUK
- DI ANTARA WAKTU MAGHRIB DAN ISYAK
- JAUH DARIPADA GANGGUAN


MASA DAN PENGURUSANNYA
- Suatu ilmu yang berkaitan dengan teknik dan cara seseorang itu mengurus, membahagi dan mengatur masa sehariannya supaya dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya.


PRINSIP ASAS PENGURUSAN MASA
- Mengubah tabiat lama yang negatif
- Komunikasi
- Penumpuan
- Rehat


TEKNIK PENGURUSAN MASA
- Menggunakan "Rancangan Bertindak"
- Menghapuskan tabiat "Tangguh dan Tunggu" dengan mengingati 3 perkara
i) kelmarin sudah berlalu
ii) esok masih belum berlalu
iii) hari inin peluang masih ada
- Penuhkan masa lapang
- Tahu dan pandai mengatakan "TIDAK"
- Merancang jadual waktu belajar dan harian


PENGURUSAN MASA & STRATEGI PEMBELAJARAN
- Sikap yang positif
- Disiplin masa
- Merancang penggunaan masa 
- Mendahulukan yang utama
- Tabiat dalam bilik darjah
- Bagaimana mambuat persediaan pembelajaran
- Gunakan pusat sumber dan perpustakaan 
- Menjaga kesihatan diri
Pink Pencil